Alla inlägg under juli 2013

Av Anna Peras - 24 juli 2013 13:09

Ja då har man avklarat dag 3 efter semestern, ganska skönt att vara tebax men söker ju annat i Norge!
Har promenixat varje morgon till jobbet och imorse tränade ben och rygg oxå, samt rodd 10 min (2 km)
Hoppas jag orkar hålla detta och att inte latmasken kommer igen...;-)
Ja ja bra start och ska hålla ett bra tempo så det funkar:)
Håll tummarna nu för ska snart ringa ett för mig viktigt samtal!!!!

Av Anna Peras - 21 juli 2013 16:33

Jaha då var dessa 5 veckor slut, har haft en helt underbar Sverige resa med barnen och ser fram emot vår vandring på kungsleden om nåt år:)
Imorgon börjar mitt nya liv eftersom jag ställde mig på vågen och förfärades av hur siffrorna på den bara steg..., ja semestern har varit god i år;-) det är väl tur man inte badat mer för då hade det väl stått strandad val på varenda löpsedel...:) ja ja det är ett stå i vassen år helt enkelt...
När det gäller föräldra delen så har jag fått skäll av min bror som tycker att jag inte försöker hitta en lösning, men jag tyckte att jag hade gjort det!
När jag valde i januari att avbryta min kontakt med mina föräldrar så var det inte bara för min skull utan även för alla runt omkring oss! Varför, jo för alla bråk vi haft har inte enbart sugit energi från oss utan det har även förstört så mycket för barnen, bror m familj mfl... Jag gjorde ett val som har varit otroligt skönt för mig, ingen negativ energi och inga bråk!
När jag sen gjorde en avstickare till olsbacka innan midsommar så var det för att barnen skulle få träffa sin mormor och morfar, jag tyckte det blev en bra visit där vi respekterade varandra men inget mer! Ack så fel jag hade, att få slängt i ansiktet att jag skapade bråk den gången och att jag bara skulle dumpa barnen blev bara för mycket!
Jag mår bra av att inte ha den kontakten och så kommer jag fortsätta ha det, för jag är viktig och det är viktigt att jag mår bra!
Min mor och far kommer aldrig ändra sig, tyvärr men det är ok för jag gör detta valet nu!
Det finns så mycket jag skulle kunna skriva om allt men det skulle bli en hel bok isf...
Nä jag ska njuta av att bara vara och må bra, för jag är viktig!

Av Anna Peras - 15 juli 2013 20:38

Glömde skriva att jag självklart fått både låna tvättmaskin, torktumlare, torkställning och dammsugare idag!!!:)

Av Anna Peras - 15 juli 2013 20:26

Ja nu har det dragit ihop sig och mina 5 veckor är snart över... Har kört ca 380 mil i husbilen med världens bästa reskamrater! De sista milen från Djura till Gbg blir med bil då jag och Johan gör barn/bil byte här uppe!
Våra sista dagar ihop blir tillsammans med familjen Johansen i Djura, barnen mår toppen, bygger hopp, cyklar, plockar smultron, hoppar studsmatta och leker järnet:)

Hade tänkt vara schysst och åka ner till deras mormor och morfar lite tidigare så de skulle få kvalitets tid och att jag fick ändå vara med barnen det sista, men tyvärr förstördes dessa planer då jag fick till svar att jag inte var välkommen men barnen var det!
För de som inte vet så ska jag göra en kort förklaring (självklart nyanserad från min syn) om vad som hänt!
Jag beslutade i januari att avbryta min kontakt med mina föräldrar då vi alltid hamnar i bråk när vi ses och detta drabbar barnen och min bror med familj mfl! Jag kände att det var nog med det sista bråket där jag fick höra att jag var dålig, att det var tur barnen iaf hade Johan till far mm... Jag sa oxå många fula saker men det var då jag kände att det var bra!
Barnen har fått träffa och prata med sina morföräldrar ändå på lov och Johan har ställt upp med att köra dom halvvägs!
Det har funkat bra och jag har mått bra av att inte ödsla energi på bråk mm!
Dagarna innan midsommar så skulle vi överraska Marie med familj så då tänkte jag att ok vi åker till olsbacka så de får träffas, jag bor i husbilen och barnen får mysa! Jag pratade med min mor och förklarade att detta var för barnens och deras skull, jag vill fortfarande inte ha kontakt!
Det funkade jätte bra, inget tjafs mm! Sen har vi varit på semestern och så tänkte jag att ok vi kan åka dit så får de några fler dagar med varandra innan Johan kommer! Skickar ett sms (se foto) och får till svar att jag inte är välkommen!
Sen vänder de min bror mot mig, använder min brors dotter och försöker även ringa Johan för att få det till att jag skapat bråk och att de inte vill ha mig där för att det blev bråk och tjafs förra gången!
Även när Oskar ringer och gråter till sin mormor försöker hon få han att tycka att det var bråk förra gången, vilket det inte var!
Nu har de ändrat sig och jag får komma dit och stå på badparkeringen, inte på gården!
Beslutet nu är att barnen kommer inte få åka dit denna gång alls! Anledning, man kan inte bete sig hur som helst och sen tro att man ändå får som man vill! Hårt mot barnen, ja men de har en mormor som skriver sina memoarer över allt som hänt och detta ska hon ge till mina barn när de är gamla nog så de får läsa "sanningen"!
Jag har alltid sagt till mina barn att bråken är mellan mig och mormor/morfar, att de är underbara morföräldrar till dom mm... Jag har mötts från och till av att mina barn berättar att mormor tycker jag är ful för jag har tatueringar, att Hansson är fult men Peras är unikt och fint, att de har si och så mycket pengar på kontot mm... Nä nu är det bra, jag är inte den som ska foga mig ochdansa efter deras pipa...!!!

Av Anna Peras - 10 juli 2013 18:50

Har länge sagt att vi har ett vackert land men efter vår road trip så måste jag bara säga att jag har förundrats flertalet gånger över vårt vackra land!
Vi har berg, kullar, skog, vatten mm vi har allt och det är rent! Barnen har fått dricka vatten från fjäll bäckarna och andats ren fjäll luft!
Mina barn säger spontant till mig att vara tyst för att lyssna på tystnaden eller ett vattenfall... När vi kört genom Hälsingland mm så kan de utropa titta mamma på det konstiga trädet eller kolla på alla skog där borta... De har öppna ögon och ser och uppskattar vårt land och vill utforska det mer... De kan även spontant säga att vi kan väl stå på en parkering inatt, vi behöver ingen camping. Om 2 år ska jag och barnen gå kungsleden tillsammans, bara vi 3 ska utforska ingen man land ihop!
Med det sagt så måste jag (trots en viss avsky mot dem) säga att ipads är bra vid roadtrips som denna?
Jag har haft världens bästa resekamrater med mig och jag är glad att de ville dela denna trip med mig...

Av Anna Peras - 9 juli 2013 20:13

Japp igår körde vi in i Norge, blåsigt och regnigt men otroligt vackert!
Väl nere vid korsning där man kan välja lofoten eller Narvik så tar jag av Narvik och tänker att man kan köra ut till Lofoten därifrån...
Nere i Narvik springer jag in på ett Statoil och frågar om det finns val safari därifrån! Han förklarar att valarna drar sig utåt mot kallare vatten och ska man se dom så får man åka ut från lofoten= tillbaka samma väg vi kommit + ca 40 mil ut...
Samtalade med barnen ochvi bestämde då att vi kör mot Sverige istället!
För att ta sig till Sverige fick vi åka en färja och i kön lyckas jag köra sönder en tivoli lastbils backspegel? här kör man 240 mil i Sverige och i Norge så "krockar" man...
Ja ja det blev mest färg skada på lilla hus bilen som tur är!
Efter färja så körde vi fjord in och ut och en massa tunnlar som vi höll andan i och såg en väldans massa vattenfall innan vi var inne i vackra Sverige igen...
Där orkade jag bara köra till en natur rast plats i början på sjön Sädvvajavrre, där även 2 husbilar från Holland övernattade! Ingen mottagning på mobilerna men tv kunde vi kolla på??
Idag har jag kört 59 mil innan det sa stopp så vi övernattar i Östersund?

Av Anna Peras - 7 juli 2013 18:22

Japp 173 mil hemifrån men har kört sammanlagt 218 mil nu...

Stoppet är i Björkliden Kiruna, 10 min från Abisko! Imorgon drar vi in i Norge och kollar om vi kan ta en valsafari på vägen:)

Även Norge är ju grymt vackert så det ska bli coolt att se!

Igår gick vi en promenad från Nikkaloukta till Laptjojaure och Sveriges enda Lapp Dånalds :-) sammanlagt 1,2 mil!

Vi hade så tur med vädret och myggen så man kan inte klaga alls och barna var grymt duktiga som bara "klaga" lite... På kvällen så prata vi om att gå Kungsleden om något år, även om Oskar tyckte vi skulle ta den idag....:-)


Det är ganska häftigt när ens barn på 7, 8 år säger tyst... lyssna mamma... hör du tystnaden och vattnet som forsar, coolt att de kan uppmärksamma sådant!

Idag har vi varit på Abisko fjällstation 900 m.ö.h, slängt lite snöboll och kastat macka i forsen:-)

Av Anna Peras - 5 juli 2013 10:18

Då ska vi snart lämna den svenska (dyra) Rivieran... Mot Gällivare via storforsen och Jokkmokk:)
Inatt ska vi spana midnattssol uppe på Dundret, hoppas på uppehåll:))

Presentation

Livets hårda skola:-)

Gästbok

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards